Page 412 - KF2-2021
P. 412

 412
Kjøretøyforskriften | Kap. 33
1.5 Bredden på underkjøringshinderet tillates også målt etter tilsvarende svenske bestemmelser, hvilket innebærer at avstanden fra kjøretøyets ytterste begrensning til underkjøringshinderet ikke får understige 100 mm og ikke overstige 200 mm.
1.6 Dersom andre faste deler på kjøretøyet enn underkjøringshinderet fyller hinderets funksjon (jf. nr. 4.1 b), gjelder det som er nevnt foran om underkjøringshinderets bredde også disse faste deler sammen med eventuelt kompletterende påmontert underkjøringshinder.
1.7 Fra krav om bredde gjøres følgende unntak:
a)Er underkjøringshinderet innebygd i eller omfattet av kjøretøyets karosseri, og karosseriet har en største bredde som overstiger bakakselens bredde, målt som nevnt i nr. 4, får bredden av underkjøringshinderet overstige bakakselens bredde.
b)På kjøretøy hvor det foran nevnte krav til største forskjell mellom bakakselens bredde og underkjøringshinderets bredde ikke kan overholdes av konstruksjonsmessige årsaker, f.eks. på vekselplanbiler, får denne avstanden økes så mye som er nødvendig.
1.8 Dersom kjøretøyet er påmontert tilhengerfeste e.l., skal åpningen i underkjøringshinderet ikke ha en bredde som er større enn 600 mm.
1.9 Underkjøringshinderets horisontale tverrgående bjelke e.l. skal ha et vertikalt tverrsnitt med en høyde på minst 100 mm.
1.10 Underkjøringshinderet skal være utført uten skarpe kanter eller hjørner.
2. Prøve på eller beregning av underkjøringhinderets styrke, innfesting mv.
2.1 Ved prøving skal underkjøringshinderet være festet på samme måte som det skal være festet på kjøretøyet. Dersom underkjøringshinderet er festet på kjøretøyet under prøven, skal kjøretøyet være fast forankret til vegbanen (underlaget). Kjøretøyets avfjæringssystem skal være sperret.
2.2 To statiske belastningsprøver skal være utført som nevnt nedenfor. I begge tilfellene skal kreftene, som skal være parallelle med kjøretøyets lengdeakse, overføres til underkjøringshinderet ved hjelp av plater, med en høyde som ikke overstiger 250 mm og en bredde som ikke overstiger 200 mm, montert på kuleledd e.l. Platene skal plasseres slik at kreftenes angrepspunkter virker innenfor underkjøringshinderets horisontale begrensningslinje. Dersom underkjøringshinderet har konveks profil, skal platene plasseres slik at kreftenes angrepsretning går gjennom senterlinjen på underkjøringshinderets profil.
2.2.1 Den ene belastningsprøven består i at to krefter som enkeltvis tilsvarer 50% av kjøretøyets største totalvekt, men maksimalt 100 kN, belastes symmetrisk på underkjøringshinderet med innbyrdes avstand på minst 700 mm og høyst 1.000 mm, målt mellom de i nr. 2.2 nevnte platers midtpunkt. Kreftene kan belastes underkjøringshinderet enkeltvis.
2.2.2 Den andre belastningsprøven består i at en kraft som tilsvarer 12,5% av kjøretøyets største totalvekt, men maksimalt 25 kN, belastes underkjøringshinderet i to punkter,




















































































   410   411   412   413   414