Page 33 - KF2-2021
P. 33
Kjøretøyforskriften | Kap. 1
Merknader til kap. 1
BEVARINGSVERDIGE KJØRETØYER - RETNINGSLINJER VED FØRSTEGANGS REGISTRERING
Vegdirektoratet har i samarbeid med Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøy klubber, LMK, som er en «paraplyorganisasjon» for de fleste av landets motorhistoriske klubber, kommet fram til følgende retningslinjer for hvordan bestemmelsene om bevaringsverdige kjøretøyer skal forstås og praktiseres:
Tilnærmet original utførelse
Når det gjelder eventuelle endringer som var nødvendig for registreringer i Norge (§ 1-9 nr. 2), gjøres her spesielt oppmerksom på Rundskrivelse av 11. mars 1935, «Fremspringende figurer på radiatorlokker eller på bilene forøvrig» og Rundskriv nr. 41/60 av 23. mai 1960, «Radiatorfigurer, panserornamenter, lykteskjermer, skjermspeil m.v.
Ombygging fra mekanisk til hydrauliske bremser, eller fra trommel- til skivebremser kan godtas dersom den aktuelle kjøretøytypen kunne leveres med slike bremser f.eks. i senere årsmodell, og med ellers lik utførelse.
Ombygging til annen motortype kan godtas dersom motorvognen i den aktuelle utførelse kunne leveres med denne motortypen som ny.
Heving eller senking av karosseri, utbygging av skjermer på bil, eller ombygging av motorsyk- kel i retning chopper, bør ikke godtas.
Lakkering som i farge eller ellers er tydelig forskjellig fra den som var original for den aktuelle motorvogntypen, bør ikke godtas.
Tydelig avvikende interiør (farge, materialvalg osv.) fra det originale bør ikke godtas.
Det bør utvises toleranse når det gjelder erstatning av defekte/slitte deler med uoriginale, lik- nende deler når det er vanskelig eller umulig å oppdrive originale deler.
Ombygging av kjøretøy som er foretatt for mer enn 30 år siden, og som er av særlig motorhis- torisk interesse (spesielle løpsvogner - spesialbygde kjøretøy) bør godkjennes dersom ombyg- gingen er forsvarlig utført og det foreligger anbefaling fra sakkyndig instans, f.eks. LMK eller AMCAR.
Spesiell interesse
Ved vurdering av om en motorvogn, nyere enn 30 år, skal ansees som bevarings verdig, skal det legges vekt på kjøretøyets motorhistoriske interesse, f.eks. om det har vært fremragende teknisk eller estetisk, eller om det har vært et særlig viktig ledd i den kjøretøyhistoriske utvikling.
Kjøretøyets sjeldenhet i Norge skal også tillegges vekt.
33