Page 274 - KF2-2021
P. 274

 274
Kjøretøyforskriften | Kap. 26
3.9.2 Ryggesperren kan aktiveres ved at trekkvognens gir settes i revers og/eller ved en bryter eller tilsvarende, som ikke kan stå i «på»-stilling uten at det utøves en kraft på den. Bryteren må være slik koplet at eventuelt ryggelys på trekkvognen ikke kan lyse ved betjening av bryteren. Bestemmelsene i § 26-5 nr. 2.9 skal ikke være til hinder for anvendelse av bryter for ryggesperre som foran nevnt.
3.9.3 Det godtas inntil videre at ryggesperren ved betjening ikke automatisk frigjør tilhengerens bremser.
3.9.4 Ryggesperrens tilkopling til trekkvognen skal skje over en egen kontakt eller tilsvarende. Jordforbindelsen for elektrisk ryggesperre kan være i den vanlige lyskontakten.
3.10 For driftsbremseanlegg av påløpstype skal den forlangte bremsevirkning kunne oppnås ved utnyttelse av halve påløpsvegen eller mindre og en påløpskraft som er 15% av tilhengerens aktuelle totalvekt, dog mindre enn 250 kp.
3.11 Påløpsbrems skal være godkjent av Vegdirektoratet. Påløpsbremseanlegg godkjent av Statens Trafiksäkerhetsverk i Sverige, og som er merket med svensk typegodkjenningsnummer anses som godkjent av Vegdirektoratet.
3.11.1 Påløpsanordninger og hjulbremser skal på varig måte være merket med fabrikat og typebetegnelse, eller være merket med svensk typegodkjenningsnummer.
Svensk typegodkjenningsnummer består av bokstavene TSV, et nummer og bok-staven P til slutt, eller av den spesielt utformede bokstaven T som inngår i Trafiksäkerhetsverkets emblem, et nummer og bokstavene Ps til slutt.
3.12 For driftsbremseanlegg av gjennomgående type skal den forlangte bremsevirkning kunne oppnås ved det styretrykk eller tilsvarende som gir foreskreven bremsevirkning på trekkvognen.
3.13 For tilhenger som har gjennomgående bremseanlegg med trykkluftoverføring skal summen av bremsekrefter på hjulperiferien være slik at de tilsvarer en midlere maksimalretardasjon på 4,4 m/sek2 (45%) ved et styretrykk ved koplingsdelen for tilhengerens styreledning på 4,6 ± 0,5 kp/cm2 . Midlere maksimalretardasjon i avhengighet av styretrykk skal ligge innenfor det skraverte feltet i diagrammet angitt i § 26-5 nr. 2.27.
3.14 Tilhenger med største totalvekt over 3.500 kg skal ha utstyr for bremsekraftregulering dersom forholdet mellom aksellast/boggilast med full last er lik eller større enn 4:3 (1,33).
Tilhenger med trykkluftbremseanlegg og største totalvekt over 3.500 kg skal ha automatisk lastavhengig bremsekraftregulator på hver aksel/boggi.
Tilhenger som er slik konstruert at lasten alltid har samme angrepspunkt, kreves bare utstyrt med automatisk lastavhengig bremsekraftregulator på en aksel/boggi. Denne bremsekraftregulatoren må regulere bremsekraften på alle tilhengerens aksler/boggier.
Påhengsvogn som er slik innrettet at lasten hviler dels på bilen, dels på påhengsvognen, og som i tom tilstand er beregnet for å transporteres på bilen, kreves ikke utstyrt med automatisk bremsekraftregulering.




















































































   272   273   274   275   276