Page 263 - KF2-2021
P. 263
Kjøretøyforskriften | Kap. 26
3. Prøving av bremser 3.1 Prøveebetingelser
3.1.1 Den foreskrevne bremsevirkning må kunne oppnås på veg der friksjonskoeffisienten medlåste hjul er μ = 0,8.
3.1.2 Den foreskrevne bremsevirkning må kunne oppnås uten at det oppstår låsing av noen hjul, uten at kjøretøyet forandrer kurs og uten at det oppstår unormale vibrasjoner.
3.1.3 Bremsevirkningen skal måles på horisontal vegbane.
3.1.4 Vinden må ikke være så kraftig at den har noen praktisk innvirkning på prøveresultatene.
3.1.5 Motoren skal være frakoplet under bremseprøven.
3.1.6 For motorvogn er kravene til drifts- og nødbremseanleggs virkning basert på en største stopplengde som beregnes etter følgende formel:
S = t*V/3,6 + (V2 /25,92*r))
S = stopplengde i m
V = begynnelseshastighet i km/t
t = teoretisk tapstid i sek.
r = midlere maksimal retardasjon i m/sek2
I formelen tilsvarer første ledd den del av stopplengden som kjøretøyet tilbakelegger i tapstiden og annet ledd den del av stopplengden som kjøretøyet tilbakelegger når det avbremses ved fullt utviklet retardasjon.
3.1.7 For tilhenger og tilhengerredskap er kravene til driftsbremseanlegg og automatisk bremseanleggs virkning basert på en samlet bremsekraft målt på hjulenes periferi og angitt i prosent av tilhengerens eller tilhengerredskapenes største totalvekt. For semitrailer regnes kravet i prosent av summen av største aksellast/boggilast.
3.2 Virkningsprøve med kald brems
3.2.1 Den foreskrevne bremsevirkning skal oppnås med tomt kjøretøy og med full last på kjøretøyet. Den skal også kunne oppnås ved vilkårlig last, som er slik fordelt mellom akslene at lasten som bæres av hver aksel er proporsjonal med den maksimale vekt som tillates for hver aksel.
3.2.2 Hjulene skal være kalde og ha det lufttrykk som er foreskrevet ved vedkommende statiske last.
3.2.3 Bremsene anses for å være kalde dersom temperaturen på skiven eller utsiden av trommelen er 100 °C eller lavere.
263