Page 227 - KF2-2021
P. 227
Kjøretøyforskriften | Kap. 25
Ved typegodkjenning anmodes om at bilens forringelsesfaktorer (deterioration factors) samt dens totale kjøremotstand som funksjon av hastigheten oppgis.
3. Med hensyn til direktivets virkeområde vises til § 25-9 nr. 3 (direktiv 94/12/EF og direktiv 96/44/EF).
4. Krav
4.1 Type I-prøve (simulering av gjennomsnittlige utslipp fra avgassrør etter kaldstart) Grenseverdier
Kjøretøygruppe
Referansemasse (kg)
Grenseverdier
Masse av CO (g/km)
Kombinert masse av HC og NOx (g/km)
Masse av partikler (g/km)
Bensin
Diesel
Bensin
Diesel1
Diesel1
M2 alle 2.2
1.0 0.5 0.7 0.08
1.0 0.5 0.7 0.08
1.25 0.6 1.7 0.12
1.5 0.7 1.2 0.17
N13 I Rv ≤ 1.250
II 1.250 < Rv ≤ 1.700
III 1.700 < Rv
2.2
4.0
5.0
1For kjøretøy med dieselmotor med direkte innsprøytning gjelder inntil 30. september 1999 følgende grenseverdier for kombinert masse av CO og HC og for masse av partikler:
- Gruppe M2 og N13 gruppe 1: - Gruppe N13 , gruppe II:
- Gruppe N13 , gruppe III:
HC og NOx Partikler 0,9 0,10
1,3 0,14
1,6 0,20
2 Unntak:
- Kjøretøy beregnet for flere enn seks personer medregnet føreren. - Kjøretøy med største tillatte totalvekt over 2.500 kg.
3Også kjøretøy i gruppe M som fastsatt i fotnote 2.
4.2 Type II-prøve (prøve av CO-konsentrasjonen ved tomgangsturtall). Gjelder bare bil med elektrisk tenning og som ikke omfattes av type I-prøven.
CO-konsentrasjonen på tomgang skal ikke overskride 3,5% ved innstilling tilsvarende type I-prøven og ikke overskride 4,5% utenfor dette området.
4.3 Type III-prøve (kontroll av veivhusutslipp). Gjelder alle biler som direktivet omfatter unntatt de med dieselmotor.
Under prøving som angitt i direktivet, skal veivhusets ventilasjonssystem ikke tillate utslipp av noen veivhusgasser i atmosfæren.
227