Page 216 - KF2-2021
P. 216

 216
Kjøretøyforskriften | Kap. 25
3. Bestemmelsene i nr. 2 trer i kraft 1. juli 2003 for EØF-typegodkjenning av reservedels-/ utskiftningskatalysator som separat enhet. Det er fortsatt tillatt å selge og montere nye reservedels-/utskiftningskatalysatorer med tidligere typegodkjenninger beregnet for kjøretøy som allerede er i bruk, jf. nr. 4.
4. Reservedels-/utskiftningskatalysator (direktiv 98/77/EF)
Som alternativ til original reservedelskatalysator, skal personbiler (M1 ) og varebiler (N1 ) som er avgassgodkjent i henhold til direktiv 70/220/EØF og som ikke har montert egendiagnosesystemer (OBD), benytte reservedels-/utskiftningskatalysator som er beregnet for å erstatte katalysatortypen som er originalmontert (omfattet av bilens avgasstypegodkjenning) på bilen. Reservedelskatalysatoren skal være typegodkjent som en separat teknisk enhet som definert i artikkel 4(1)(d) i direktiv 70/156/EØF som endret ved direktiv 98/14/EF og tilfredsstiller kravene i direktiv 70/220/EØF som endret ved direktiv 98/77/EØF.
I henhold til bilag XIII til direktivet skal reservedelskatalysatoren være påført EØF- typegodkjenningsmerket, dvs. være e-merket. Merket består av et rektangel inneholdende bokstaven liten «e» og et nummer (unntak: IRL for Irland) for landet som har meddelt typegodkjenningen. I nærheten av rektangelet skal «basisgodkjenningsnummeret», som utgjør del 4 av bilens avgasstypegodkjenningsnummer som definert i direktiv 70/156/EØF, bilag VII, stå. Foran dette nummeret skal det stå to siffer (et løpenummer) som angir seneste vesentlige tekniske endring av direktiv 70/220/EØF gjeldende på det tidspunkt da det ble gitt typegodkjenning av reservedelskatalysatoren. For reservedelskatalysator typegodkjent i henhold til direktiv 70/220/EØF, senest endret ved direktiv 98/77/EF, skal sifrene være «00».
Biler som er avgassgodkjent i henhold til andre standarder og/eller som har montert OBD, omfattes ikke av direktivet. Ikke-originale katalysatorer kan benyttes på disse bare dersom det foreligger dokumentasjon/bevitnelse/garanti fra bilfabrikant, katalysatorprodusent eller kompetent, uavhengig laboratorium for at katalysatoren er utprøvd og tilpasset vedkommende biltype. Av dokumentasjonen skal det fremgå hvilken avgasstandard (avgassdirektiv, -regulativ osv.) biltypen er prøvet etter og tilfredsstiller.
5. Bestemmelsene i nr. 4 trer i kraft 1. oktober 1999 for godkjenning/registrering av bil, godkjenning av reservedels-/utskiftningskatalysator som separat enhet, montering og ibruktagelse av reservedels-/utskiftningskatalysator uansett når bilen er registrert.
• Endret ved forskrifter 16 nov 2004 nr. 1470, 18 jan 2005 nr. 32, 7 mars 2005 nr. 222.
§ 25-4. Avgasser - krav til bil ved første gangs registrering (forordning (EF) nr. 715/2007 som endret ved forordning (EF) nr. 692/2008) «Euro 5 og Euro 6, lette»
EØS-avtalen vedlegg II kap. I nr. 45zt (forordning (EF) nr. 715/2007) om typegodkjenning av motorkjøretøy med hensyn til avgassutslipp fra lette personbiler og lette nyttekjøretøy (Euro 5 og Euro 6), og om adgang til reparasjons- og vedlikeholdsinformasjon om kjøretøy, gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg II, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
























































































   214   215   216   217   218