Page 187 - KF2-2021
P. 187
Kjøretøyforskriften | Kap. 21
Kap. 21. Styring
§ 21-1. Generelt om styring
1. Definisjoner.
1.1 Styreinnretning: Den komplette innretning som gjør det mulig å styre motorvognen,
herunder ratt, styre, rattaksel, rattakselhylse, rattnav, styregir, styrestag og parallellstag.
1.2 Ratt: Den del av styreinnretningen som betjenes av føreren.
1.3 Styre: Den del av styreinnretningen - bortsett fra ratt som betjenes av føreren.
1.4 Rattaksel: Den eller de deler av styreinnretningen som overfører det vridende moment fra rattet til styregiret.
1.5 Rattakselhylse: Den hylse, hus e.l. som helt eller delvis omslutter rattakselen. 1.6 Rattnav: Den del av rattet som er festet til rattakselen og omslutter denne.
1.7 Styregir: Fellesbetegnelse for snekke, tannstang eller tilsvarende innretning som overfører rattakselens roterende bevegelser til stagenes lineære bevegelse.
2. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for tilhenger eller tilhengerredskap.
3. Motorvogn skal være konstruert slik at den kan styres på en lett og sikker måte.
Den betjeningskraft som er nødvendig for å føre motorvognen fra en rettlinjet bevegelsesretning over til en sirkelformet bevegelsesretning hvor sirkelen har en radius på 12 m skal ikke under noen del av manøvren overstige 25 kp. Er motorvognen utstyrt med hjelpekraftstyring, skal kraften ikke overstige 60 kp når hjelpekraften er utkoplet.
Ved måling av betjeningskraften skal motorvognen styres fra en rettlinjet bevegelse med 10 km/t inn i en spiral. I det øyeblikk når rattstillingen tilsvarer en vendesirkel med 12 m radius, skal betjeningskraften måles på rattet. Tiden fra begynnelsen av betjeningen av rattet til det øyeblikket målestillingen nås skal i normaltilfelle ikke overskride 4 sekunder, med eventuell hjelpekraft frakoplet ikke mer enn 6 sekunder. Prøven foretas med styreutslag både til venstre og høyre. Ved prøven skal motorvognen ha største tillatte totalvekt, den av fabrikanten angitte fordeling av totalvekten på akslene og det foreskrevne lufttrykk i dekkene.
4. Ratt eller styre skal være slik plassert og ha slik stilling at føreren gis en gunstig og sikker kjørestilling.
De deler og komponenter av styringen som befinner seg ved førerplassen skal være slik utformet, utstyrt og plassert at førerens klær, smykker mv. ikke kan hake seg fast ved vanlige manøvreringsbevegelser.
187