Page 103 - KF2-2021
P. 103

Kjøretøyforskriften | Kap. 8
Motorrom skal være godt drenert slik at lekkasje av brensel eller smøreolje ikke kan samles opp og gi anledning til brann. Dreneringshull skal ha diameter minst 25 mm.
4.3 Elektrisk system
Batterier skal være lett tilgjengelig plassert, adskilt fra passasjerrom og førerplass, og med god
utlufting.
Alle elektriske komponenter og kabler skal være godt isolert og beskyttet mot de temperatur- og fuktighetsforhold de er utsatt for, og være best mulig sikret slik at de ikke kan skades ved gnissing.
Hovedstrømbryter må kunne betjenes fra førerplassen.
Det skal være hovedstrømbryter montert så nær batteriene som mulig. Denne skal bryte all strøm unntatt strøm til fartsskriveren, klokke, nødbelysning, tilleggsvarmer og lignende. Disse kretsene må likevel være tilfredsstillende avsikret.
Ingen kabel i en strømkrets skal kunne utsettes for høyere strømstyrke enn den kapasitet som kabelen er dimensjonert for, innstallasjon og den maksimale omgivende temperatur tatt i betraktning.
Alle elektriske kretser som fører strøm til tilsvarende deler, andre enn startere, tenningskretsen, glødeplugger, motorstoppanordning, batteriladekretsen og batteriet, skal inneholde en sikring eller tilsvarende anordning som bryter strømmen ved overbelastning. Kretser for små strømstyrker kan imidlertid være utstyrt med en fellessikring forutsatt at den samlede strømstyrke ikke overstiger 16 Ampere.
Busser som har elektrisk sentral på utsiden foran forakselen, skal ha hovedsikring som bryter all strøm til den elektriske sentralen så nær batteriene som mulig. Fartskriver, nødbelysning, klokke og lignende funksjoner dog unntatt.
4.4 Materiale, isolering
Bussens motorrom skal være isolert fra karosseriet med brannsikkert materiale. Eventuelt varme- og lydisoleringsmateriale skal være beskyttet mot absorbering av drivstoff og olje. Bussen skal være slik konstruert at risikoen for brann på grunn av kortslutning i strømkabler, overopphetning i elektriske aggregater, bremsesystemet, dekk, avgassystem, tilleggsvarmeaggregat, eksplosjon i batterier og drivstofflekkasje blir så liten som mulig innenfor praktiske grenser.
Følgende bygge- og isoleringsmateriale skal ha en forbrennings-hastighet som ikke overstiger 100 mm/min., testet etter ISO standard 3795 eller annen tilsvarende standard:
- Setetrekk og stoppingsmateriale - Gardiner
- Bekledningsmateriale
- Matter og gulvmateriale
- Varme- og lydisolering.
103
 















































































   101   102   103   104   105