Page 100 - KF2-2021
P. 100
100
Kjøretøyforskriften | Kap. 8
2.5 Gulv: Den del av karosseriet som danner bæreflate for stående passasjerer, føreren og setefestene. Med gulvhelling menes hellingen i forhold fra horisontalplanet målt i %.
2.6 Midtgang: Sammenhengende passasje fra servicedør til sete eller seterad. Trappetrinn og arealer foran seter, som er beregnet til passasjerer som sitter på setet, dvs. arealer med dybde 300 mm foran seter som er beregnet til passasjerernes føtter, anses ikke som midtgang.
2.7 Passasjersete: Den komplette enhet bestående av setepute, seterygg og seteunderstell. Seteputen kan være av typen hvor seteputen automatisk slåes opp.
2.8 Klappsete: Sete som ikke er passasjersete. Klappsete har ikke vanlig seterygg og er av enklere konstruksjon. Klappsete regnes ikke med i antall sitteplasser.
2.9 Guidesete: Sete som ikke er passasjersete, og som bare brukes av guide. Setet kan ha setepute som automatisk slåes opp og understell som kan vippes frem, men som er låst i normal stilling.
3. Karosseri
3.1 Kollisjonsbeskyttelse
Buss skal i frontvegg og på begge langsider ha kollisjonsbeskyttelse i en forutsatt risikosone i bussens front og sider på et avsnitt liggende i 1.000 og 1.500 mm over marken. Høyden skal ved nedre begrensning måles ved tjenestevekt og den øvre begrensningen ved totalvekt. Beskyttelse skal være av nedenfor spesifisert utførelse.
Kollisjonsbeskyttelse i front og sider kan inngå som bærende del i bussens karosseri eller utgjøre en separat konstruert detalj med solid innfesting i karosseristammen.
Front respektive sidebeskyttelse ifølge ovennenvnte skal ha minst den styrke som oppnås med en 2,5 mm respektive 1,25 mm tykk stålplate med en bruddgrense på minst 420 N/ mm2 (42 kp/mm2 ) og en forlengning ved brudd på minst 20%. Ved bruk av aluminium skal det i front- og sidebeskyttelse benyttes materialer som minst har den styrken som oppnås med en 3,4 respektive 1,7 mm tykk plate med en bruddgrense på minst 330 N/mm2 og en forlengning ved brudd på minst 10%. Beskyttelsesplaten kan være oppdelt i seksjoner under forutsetning av at seksjonenes innbyrdes forbindelse og deres fastsetting mot karosseriet er slik at holdfastheten tilsvarer den ved hel plate.
Frontbeskyttelse skal være plassert med øverste kant i høyde med vinduslinjen, men behøver ikke være plassert høyere enn 1.500 mm over marken om vinduslinjen ligger høyere. Beskyttelsen skal være minst 500 mm høy, og strekke seg over hele kjøretøyets bredde. På den siden hvor føreren er plassert skal platen fortsette langs karosseriets side til minst i høyde med bakerste delen av førerstolen i dens bakerste posisjon. Beskyttelsens nedre kant skal minst gå ned til 1.000 mm over marken eller til nærmeste gulvflate om denne ligger lavere enn 1.000 mm over marken. Nødvendig avbrudd for radiator, lyktebrønner og andre aggregat kan gjøres.