Page 15 - BF2-2021
P. 15

Bilforskriften
b. Bil og tilhenger til bil som er enkeltgodkjent i annet EØS-land etter 29. april 2009 eller ombygd etter EU-typegodkjenning, enkeltgodkjennes i Norge i den utstrekning det oppfyller vilkårene i forordning (EF) 2018/858 artikkel 45 og 46 og det fremlegges dokumentasjon fra godkjenningsmyndighetene i eksportlandet.
c. Bil og tilhenger til bil som er godkjent i annet EØS-land eller Sveits etter dette landets nasjonale regelverk og som importeres uendret til Norge, skal ikke underlegges ny kontroll eller krav om ny dokumentasjon av forhold som tidligere er dokumentert og godkjent. Dersom det ikke tidligere er framlagt dokumentasjon på oppfyllelse av krav på områder der det norske regelverket stiller tekniske krav eller der de norske krav avviker fra godkjenningslandets, kan oppfyllelse av disse kravene kreves dokumentert. Bil og tilhenger til bil som er godkjent i annet EØS-land kan likevel bare nektes godkjent dersom forskjellen mellom de krav som ble stilt i godkjenningslandet og norske krav er av en slik art at bilen eller tilhengeren utgjør en stor fare for trafikksikkerhet og/eller miljø.
d. Bil i gruppe M1 og N1 som er registrert første gang 26. februar 2012 eller senere kan godkjennes etter forordning (EU) nr. 183/2011 uavhengig av hvor lenge kjøretøyet har vært registrert.
e. Bil i gruppe M1 og N1 som har vært registrert i mindre enn seks måneder på tidspunkt for søknad om godkjenning, kan fremstilles for EU-enkeltgodkjenning etter § 4-3.
§ 5-3. Godkjenning av bruktimportert kjøretøy i gruppe M1 og N1 som oppfyller tredjelands nasjonale krav
(1) Bil i gruppe M1 og N1 som er i original eller tilnærmet original utførelse kan godkjennes etter denne paragraf såfremt kjøretøyet ved første registrering tilfredsstilte enten kravene for godkjenning i annet EØS-land, kravene i FMVSS og fra EPA i USA eller kravene i CMVSS og fra NRCan i Canada.
(2) Som dokumentasjon for oppfyllelse av kravene ved første registering kreves registreringsdokumenter eller bekreftelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium. Det må også framlegges registreringsdokumenter som viser at bilen har vært registrert i minimum 6 måneder i annet land enn Norge på tidspunktet for eksport for at godkjenning etter denne bestemmelse skal kunne finne sted.
(3) Med følgende uttrykk menes:
a. original utførelse: Kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering,
b. tilnærmet original utførelse: Kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått
moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller
miljøegenskaper i negativ grad,
c. fabrikant: Den som bygger komplett kjøretøy, bygger i en av flere etapper eller endrer et
kjøretøy før første registrering,
d.registrering: Permanent tillatelse til ibruktaking i veitrafikken, som omfatter
identifisering av kjøretøyet og tildeling av registreringsdokumenter, e. FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standards,
f. CMVSS: Canada Motor Vehicle Safety Standards,
g. EPA: United States Environmental Protection Agency,
h. NRCan: Natural Resources Canada.
(4) I tillegg til øvrige krav i denne paragraf, gjelder kravene i § 11-1.
(5) Bil som er godkjent etter denne paragraf registreres på ordinære vilkår. Følgende merknad
skal likevel inntas i vognkortet: «Godkjent etter bilforskriften § 5-3.»
15











































































   13   14   15   16   17