Original: 532/2012/EU * 661/2009/EF
Kravområde 45A setter ECE 43 som krav til sikkerhetsglass
Direktiv 92/22 beskriver i vedlegg II K sikkerhetsglass belagt med plastmateriale innvendig og derav kan det lett trekkes den konklusjon at plastmateriale på rutenes innside er tillatt. Det stilles krav til dette plastmateriale og eventuell montering av plastmateriale forutsetter at gjeldende krav er tilfredsstilt. Dette må dokumenteres av fabrikant eller et kompetent uavhengig laboratorium. (jf, merkekravet, om merking: 92/22 og ECE43)
Merking av vinduer:
For frontrute: 4.5.1. – II: for vanlig laminert glass (II/P dersom det er belagt)2
III: for forsterket laminert glass (III/P dersom det er belagt) 2
IV: for pleksiglass
4.5.2. – V: for ruter som ikke er frontrute, og som omfattes av nr. 9.1.4.2 i vedlegg II A,
4.5.3. – VI: for ruter av dobbelt glass
nr. 9.1.4.2 i vedlegg II A: For vinduer plassert på steder som ikke har betydning for førerens synsfelt (f.eks.
soltak av glass), kan den regulære transmisjonen for lyset fra ruten være under 70 %. Rutematerialer med en regulær lystransmisjon under 70 % må være merket med tilleggssymbolet fastsatt i nr. 4.5.2 i vedlegg II. I samsvar med definisjonen fastsatt i nr.2.3 i vedlegg I
2.3 vedlegg I: Sikkerhetsglass belagt med plastmateriale, ruter som definert i nr. 2.1 eller 2.2, belagt med et lag av plastmateriale på innsiden.
2.1. Rute av herdet glass, glassrute som består av ett enkelt lag glass som er spesialbehandlet for å øke den mekaniske motstandsevnen og begrense fragmenteringen når glasset knuses.
2.2. Rute av laminert glass, minst to lag glass forbundet med hverandre ved hjelp av minst ett mellomlag av plastmateriale.
Kjøretøyklasse |
Gjennomførelsesdato |
|
M1 |
X |
1.6.2002 |
M2 |
X |
1.6.2002 |
M3 |
X |
1.6.2002 |
N1 |
X |
1.6.2002 |
N2 |
X |
1.6.2002 |
N3 |
X |
1.6.2002 |
O1 |
X |
1.6.2002 |
O2 |
X |
1.6.2002 |
O3 |
X |
1.6.2002 |
O4 |
X |
1.6.2002 |
Som for kravområde 45 fra ECE 43.
Regler for sikkerhetsglass skal i tillegg til krav til glassets konstruksjon også inneholde krav til glassets montering på kjøretøyer.
Med harmonisert typegodkjenningsrutine for sikkerhetsglass blir det mulig for hver medlemsstat å kontrollere om de felles produksjons- og prøvingskrav er oppfylt, og å underrette de andre medlemsstatene om resultatet ved å sende en kopi av det typegodkjenningsdokument som er utstedt for hver type sikkerhetsglass. Påføring av et EØF-typegodkjenningsmerke på alle typer sikkerhetsglass som er produsert i samsvar med den godkjente typen, overflødiggjør teknisk kontroll av disse typer sikkerhetsglass i de andre medlemsstatene.
Sikkerhetsaspektet ved frontruter er særlig viktig fordi frontruter i større grad enn de øvrige ruter kan utsettes for kraftige slag som resultat av enten sammenstøt eller ytre slag, og dermed kan forårsake alvorlig personskade. Ved tilnærmingen av medlemsstatenes lovgivning, hvis forskjeller fører til handelshindringer, må det tas hensyn til trafikksikkerheten og behovet for å forbedre denne –
Artikkel 7
Medlemsstatene kan ikke nekte å gi EØF-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning for en kjøretøytype, eller nekte eller forby at et kjøretøy selges, tas i bruk eller fortsatt brukes, med begrunnelse i dets sikkerhetsglass, dersom disse er påført EØF-typegodkjenningsmerket og er montert i samsvar med kravene i vedlegg III.
Artikkel 8
I dette direktiv menes med «kjøretøy», enhver motorvogn beregnet på å kjøres på vei, som har minst fire hjul og høyeste konstruksjonshastighet på over 25 km/t, og dens tilhengere, med unntak av kjøretøyer som går på skinner, jordbruks- og skogbrukstraktorer og bygg- og anleggsmaskiner.Den internasjonale klassifisering av disse kjøretøyer finnes i merknad b) i vedlegg I til direktiv 70/156/EØF.
VEDLEGG I. VIRKEOMRÅDE OG DEFINISJONER
1. VIRKEOMRÅDE
Dette direktiv får anvendelse på sikkerhetsglass og rutematerialer beregnet på montering som frontruter, som andre rutetyper eller som atskillende flater i kjøretøyer eller deres tilhengere, og på monteringen i disse, med unntak av glass til lys- og lyssignalinnretninger og instrumentbord, spesialglass som skal beskytte mot angrep, flater laget utelukkende av plastmaterialer til bruk ved konstruksjon av kjøretøyer i gruppe O, campingbiler, soltak, bakre vinduer i kjøretøyer med avtakbart tak og på siden i terrenggående kjøretøyer, og frontruter beregnet på montering i kjøretøyer til bruk under ekstreme forhold, som har en høyeste hastighet på 40 km/t.
2. DEFINISJONER: se direktivet
VEDLEGG II. RUTER – KRAV TIL KONSTRUKSJON …
1. KRAV TIL KONSTRUKSJON OG PRØVING
1.1. Generelle spesifikasjoner
1.1.1. Alle typer glass, og særlig glass til bruk i frontruter, må være av en slik kvalitet at risikoen for personskade ved brudd reduseres til et minimum. Glasset må ha tilstrekkelig motstandsevne mot enhver type belastning som det kan utsettes for under ulykker som oppstår under normale trafikkforhold, samt mot atmosfæriske og termiske faktorer, kjemiske stoffer, brann og slitasje.
1.1.2. I tillegg skal sikkerhetsglass være tilstrekkelig gjennomsiktig, ikke gi merkbare forvrengninger av objekter som betraktes gjennom frontruten, eller føre til at farger brukt på veiskilt, kan forveksles. Dersom frontruten knuses, må føreren fortsatt kunne se veien tydelig nok til trygt å kunne bremse og stoppe kjøretøyet.
1.2. Særlige spesifikasjoner se direktivet
3. MERKING
3.1. Alle ruter av sikkerhetsglass, inkludert prøver og prøvelegemer som innleveres for typegodkjenning, skal være påført produsentens handelsnavn eller varemerke. Dette merket skal være lett å lese og permanent.
4. EØF-TYPEGODKJENNING
4.1…
4.4. I tillegg til merkingene som er spesifisert i nr. 3.1, skal det påfestes et godt synlig EØF-typegodkjenningsmerke på alle ruter av sikkerhetsglass og dobbelt glass som faller inn under en type som er godkjent i henhold til dette direktiv. Eventuelle særskilte typegodkjenningsmerker som er tildelt hver rute i en enhet med dobbelt glass, kan også påfestes.
Typegodkjenningsmerket består av:
4.4.1. en liten «e» etterfulgt av identifikasjonsnummeret eller identifikasjonsbokstavene til staten som har innvilget godkjenningen1, omskrevet i et rektangel,
4.4.2. typegodkjenningsnummer, plassert til høyre for rektangelet fastsatt i nr. 4.1.1.
4.5. Følgende tilleggssymboler skal påfestes i nærheten av typegodkjenningsmerket for deler som er nevnt ovenfor:
4.5.1. for frontrute:
II: for vanlig laminert glass (II/P dersom det er belagt)2,
III: for forsterket laminert glass (III/P dersom det er belagt)2,
IV: for pleksiglass,
4.5.2. V: for ruter som ikke er frontrute, og som omfattes av nr. 9.1.4.2 i vedlegg II A,
4.5.3. VI: for ruter av dobbelt glass.
4.6. Typegodkjenningsmerket for deler og symbolet skal være lett å lese og permanent.
4.7. …
VEDLEGG II K. SIKKERHETSGLASS BELAGT MED PLASTMATERIALE (på innsiden)
1. DEFINISJON AV TYPE
Rutematerialer i sikkerhetsglass som definert i vedlegg II B, II C, II H og II I, skal, dersom innsiden er belagt med plastmateriale, samsvare med kravene nedenfor som kommer i tillegg til kravene i de enkelte vedleggene.
2. SLITASJEPRØVE
2.1. Problemindekser og prøvemetode Plastbelegget skal prøves i 100 omganger i samsvar med kravene i nr. 4 i vedlegg II A.
2.2. Tolking av resultater
Plastbelegget skal anses som tilfredsstillende med hensyn til motstandsevne mot slitasje, dersom lysspredningen som slitasjen på prøvelegemet fører til, ikke overstiger 4 %.
3. PRØVING AV BESTANDIGHET MOT FUKTIGHET
3.1. Herdet sikkerhetsglass med plastbelegg skal prøves med hensyn til bestandighet mot fuktighet.
3.2. Kravene i nr. 7 i vedlegg II A skal gjelde.
4. PRØVING AV BESTANDIGHET MOT TEMPERATURSVINGNINGER
Kravene i nr. 8 i vedlegg II A skal gjelde.
5. PRØVING AV BRANNTEKNISKE EGENSKAPER
Kravene i nr. 10 i vedlegg II A skal gjelde.
6. PRØVING AV BESTANDIGHET MOT KJEMISKE STOFFER
Kravene i nr. 11 i vedlegg II A skal gjelde.
VEDLEGG II N. EKSEMPLER PÅ EØF-TYPEGODKJENNINGSMERKER
Ordinær laminert glass frontrute
Ovennevnte godkjenningsmerke festet til et vanlig laminert glassvindu viser at komponenten er godkjent i Nederland (E 4) i henhold til regulativ nr. 43 etter godkjenning nr. 002439. Godkjenningsnummeret viser at godkjenningen ble gitt i samsvar med kravene i forskrift nr. 43.
Behandlet laminert glass frontruter
Ovennevnte godkjenningsmerke festet til et vanlig laminert glassvindu viser at komponenten er godkjent i Nederland (E 4) i henhold til regulativ nr. 43 etter godkjenning nr. 002439. Godkjenningsnummeret viser at godkjenningen ble gitt i samsvar med kravene i forskrift nr. 43.
VEDLEGG III. KJØRETØYER – KRAV TIL MONTERING AV FRONTRUTER OG RUTER SOM IKKE ER FRONTRUTER
1. Frontruter og glassruter som ikke er frontruter, skal monteres slik at de, til tross for den belastning som kjøretøyet utsettes for under normale driftsforhold, holdes på plass og gir personene i kjøretøyet sikt og sikkerhet.
2. For alle motorvogner i gruppe M og N må det kontrolleres at:
2.1. frontruten har riktig EØF-typegodkjenningsmerke som beskrevet i nr. 4.4 i vedlegg II, etterfulgt av et av tilleggssymbolene fastsatt i nr. 4.5.1 i vedlegg II,
2.1.1. frontruten er typegodkjent for kjøretøytypen den er montert på,
2.1.2. frontruten er korrekt montert i forhold til kjøretøyets R-punkt. Denne kontrollen kan utføres enten på kjøretøyet eller på tegninger, etter produsentens valg.
2.2. Sideruter og bakrute skal ha riktig EØF-typegodkjenningsmerke som beskrevet i nr. 4.4 i vedlegg II. Sideruter og bakrute som gir føreren enten et direkte synsfelt forover på 180° eller et indirekte synsfelt ved hjelp av innvendige og utvendige speil som oppfyller kravene i direktiv 71/127/EØF, skal ikke ha tilleggssymbolet fastsatt i nr. 4.5.2 i vedlegg II.
2.3. Glass i soltak skal ha EØF-typegodkjenningsmerket som er beskrevet i nr. 4.4 i vedlegg II. Soltak kan ha tilleggssymbolet fastsatt i nr. 4.5.2 i vedlegg II.
2.4. Det skal kontrolleres at ruter som ikke er nevnt i nr. 2.1 til 2.3 ovenfor (for eksempel innvendige skilleruter), har EØF-typegodkjenningsmerket som er beskrevet i nr. 4.4 i vedlegg II, eventuelt etterfulgt av tilleggssymbolet fastsatt i nr. 4.5.2 i vedlegg II.
3. For alle kjøretøyer i gruppe O skal det kontrolleres at rutene har EØF-typegodkjenningsmerket som er beskrevet i nr. 4.4 i vedlegg II, eventuelt etterfulgt av tilleggssymbolet fastsatt i nr. 4.5.2 i vedlegg II.