Forordning 65/2012, om gearskiftindikator, har opprinnelse i forordning (EU) 661/2009.
Begge disse forordningene finnes i Bilforskriften, vedlegg 1. Forordning 65/2012, gearskiftindikator i kravområde 64. Forordning (EU) 661/2009, kravområde 63, er en forordning som omhandler generell sikkerhet og her beskrives gearskifteindikator i artikkel 11, artikkel 13 nr.2 og nr.5.
Krav om girskifteindikator, ikrafttredelsesdato fra forordning 661/2009:
– For ny type kjøretøy: ikrafttredelsesdato 1. november 2012, se tabell under
– For nye kjøretøy: ikrafttredelsesdato 1. november 2014, se tabell under
Som beskrevet i utdrag fra forordning 65/2012, gjelder krav om montering i M1 kjøretøy med visse begrensninger. Grensen for krav til girskifteindikator er en referansemasse på høyst 2 610 kg, eller som typegodkjennelsen utvides til, jf. artikkel 2, nr. 2, i forordning (EF) nr. 715/2007 (715/2007: typegodkjenning av motorkjøretøy med hensyn på utslipp fra lette personbiler og lette nyttekjøretøy, Euro 5 og 6);
Artikkel 2, nr.2: På fabrikantens anmodning kan typegodkjennelse etter denne forordning utvides fra kjøretøy i henhold til nr.1 til kjøretøy av klasse M1 , M2 , N1 og N2 som definert i bilag II til direktiv 70/156/EØF med en referansemasse på høyst 2 840 kg, som oppfyller de betingelser, som er fastsatt i denne forordning og i dens gjennomføringsforanstaltninger.
Unntatt er kjøretøy med referansemasse over 1760 kg som er utformet for transport av rullestolbrukere og skal brukes til ervervsmessig kjøring (715/2007, artikkel 3, nr.23 c)).
Referansemasse er bilens egenvekt uten fører + 100kg (715/2007, artikkel 3, nr.3)
Ikrafttredelse:
Kjøretøyklasse
|
Gjennomførelse
|
Ny type kjøretøy
|
Nye kjøretøy
|
Dato
|
Kilde
|
Dato
|
Kilde
|
M1*
|
1.nov. 2012
|
EF 661/2009
|
1.nov. 2014
|
EF 661/2009 |
merk begrensningene under artikkel 2 over.
Forordning (EU) 65/2012 omhandler gjennomføring av 661/2009, krav til typegodkjennelse for generell sikkerhet for motorvogner, tilhengere til disse samt systemer, komponenter og separate tekniske enheter til slike kjøretøy. Under følger et utdrag av forordningens innhold. Tekst i parentes og i svak skrift er ikke en del av denne forordningens innhold, men er et utdrag fra direktiv/forordning som det er henvist til.
Utdrag fra forordning 65/2012 som omhandler gearskifteindikator:
Artikel 1
Anvendelsesområde
Denne forordning gjelder for kjøretøy i klasse M 1 , som
— er utstyrt med manuell girkasse
— har en referansemasse på høyst 2 610 kg, eller som typegodkjennelsen utvides til, jf. artikkel 2, nr. 2, i forordning (EF) nr. 715/2007. Denne forordning gjelder ikke for »kjøretøy utformet med henblikk på oppfyllelse av spesielle sosiale behov« som definert i artikel 3, nr. 2, litra c), i forordning (EF) nr. 715/2007. (Forordning 715/2007, artikkel 3, nr.2, litra c: kjøretøy med en referensemasse på over 1 760 kg, som er utformet for ervervsmessigformål for transport av rullestolbrukere i kjøretøyet. »Referansemasse«: kjøretøyets egenvekt uten fører + 100kg).
Artikkel 2
Definitioner
Mindre aktuelt for de fleste brukere, omhandler virkemåte. Se forordningen for nærmere beskrivelse (65/2012)
Artikel 3
Vurdering av manuell girkasse
Ved vurderingen av om en girkasse oppfyller definisjonen i henhold til artikel 3, nr. 16, i forordning (EF) nr. 661/2009, skal en girkasse med minst én manuell modus i overensstemmelse med artikel 2, nr. 4, i denne forordning, betraktes som en »manuell girkasse«. Ved denne vurdering ses det bort fra automatiske girskift, som ikke utføres for å optimere kjøretøyets drift, men kun forekommer under ekstreme vilkår, f.eks. med henblik på å beskytte motoren eller unngå motorstopp
Artikkel 4, 5, 6 og 7 dreier seg om godkjenning og er derfor ikke tatt med her.
BILAG I
SÆRLIGE KRAV TIL KJØRETØY UTSTYRT MED GIRSKIFTINDIKATORER (GSI)
1. Egenskaper for GSI-utformingen
1.1. Skifteanbefalingen skal signaleres ved hjelp av en tydelig visuel angivelse, f.eks. en klar indikasjon om å skifte opp eller opp/ned eller et symbol, som viser det gir, som føreren bør skifte til. Den tydelige angivelsen kan være supplert av andre indikatorer, herunder akustiske indikationer, forutsatt at disse ikke kompromitterer sikkerheten.
1.2. GSI’en må ikke innvirke på eller hindre identifisering av en kontrollanordning, manøvreringsorgan eller kontrollamper, som er obligatorisk eller bidrar til kjøretøyets funksjonssikkerhet. Uansett punkt 1.3 skal signalet være utformet slik at det ikke distraherer føreren, og således at det ikke forstyrrer korrekt og sikker drift av kjøretøyet.
1.3. GSI’en skal være plassert i overensstemmelse med punkt 5.1.2 i FN/ECE-regulativ nr. 121. Den skal være utformet på en slik måte, at den ikke kan forveksles med andre kontrollanordninger, betjeningsanordninger eller indikatorer, som kjøretøyet er utstyrt med.
1.4. Det kan anvendes en displayenhet for å vise GSI-angivelsene, forutsatt at disse er tilstrekkelig forskellige fra andre angivelser, således at de er tydelige og kan identifiseres av føreren.
1.5. GSI-angivelsen må i ekstraordinære situasjoner midlertidigt tilsidesettes automatisk eller deaktiveres. Slike forhold er de som kan kompromittere sikker drift eller integritet av kjøretøyet, inkludert aktivering av antispinn- eller stabilitetskontrollsystemer, midlertidige indikasjoner for førerstøttesystemer eller forekomst av funksjonsfeil på kjøretøyet. GSI’en skal genoppta normal drift, når de ekstraordinære situasjoner er opphørt og innenfor et frist på 10 sekunder eller lengere, hvis det er begrunnet av særlige tekniske eller situasjonsbetingede årsaker.
2,3 og 4 omhandler funksjonelle krav til GSI, opplysninger til typegodkjenningsmyndigheten o.l. disse punkter er derfor ikke tatt med her.