DIREKTIV 78/549/EØF av 12. juni 1978 om innbyrdes tilnærmelse av medlemsstatenes lovgivning vedrørende hjulavskjerming på biler
Direktivet er opphevet ved forordning (EF) nr. 661/2009 af 13. juli 2009,men gjelder fortsatt for kjøretøy som er første gang registret før opphevelsen.
Innholdet i utdraget over er beskrivelse av kravene som stilles til skjerming av hjul og er i denne sammenheng tenkt som et hjelpemiddel for verksted og kontrollpersonalet i det daglige arbeidet. Det fullstendige kravet til hjulavskjerming må hentes fra EUR-lex, EU’s database for direktiver, forordninger m.m. Link til det aktuelle direktiv/forordning, se over.
Klasse M Motorkjøretøy er konstruert først og fremst til befordring av personer og disses bagasje.
Klasse M 1 Kjøretøyer i klasse M med høyst åtte sitteplasser ut over førerens sitteplass. I kjøretøy klasse M 1 må det ikke være avsatt plass til stående passasjerer. Antall sitteplasser kan være begrenset til én (dvs. førerens sitteplass).
Skjerming av hjul:
Kjøretøyklasse |
Gjennomførelsesdato |
Merknad |
Nye typer kjøretøy |
Nye kjøretøy |
M1 |
20.2.1996. |
78/549/EØF – 94/78/EF Forordning 661/2009 – 1009/2010 |
M1 |
15.9.2012 |
? |
Kravområde 37A: Forordning 661/2009 – 1009/2010 |
Alle andre klasser: |
Skal ha passende pusser/spyleranl. |
Gjelder bil |
DIREKTIV 78/549/EØF av 12. juni 1978 om innbyrdes tilnærmelse av medlemsstatenes lovgivning vedrørende hjulavskjerming på biler
Utdrag fra direktivet:
Artikkel 1
I dette direktiv menes med «kjøretøy», enhver motorvogn i gruppe M1, definert i vedlegg I til direktiv 70/156/EØ F, som er beregnet på å kjøres på vei, og som har minst fire hjul og en høyeste konstruksjonshastighet på over 25 km/t.
3. og 4. EØF TYPEGODKJENNING (utelatt)